silnik Nissana Leaf |
BMW i3 |
wnętrze BMW i3
W ostatnim czasie miałem okazję testować trzy samochody elektryczne, udostępnione do jazdy w Warszawie. Modele Nissana i Renault, posiadały luksusowo wyposażone wnętrze, wygodne i przestronne. Charakterystyczną wspólną cechą jest w pełni automatyczna skrzynia biegów przełączana, dla Renault tradycyjną dźwignią, dla Nissana małym manipulatorem pomiędzy przednimi siedzeniami. Natomiast BMW ma sterowanie skrzyni przy kierownicy. Każdy z tych samochodów może być nieodpłatnie ładowany z publicznie dostępnych stacji oraz z sieci domowej 230V.
Instalacja domowa w przypadku BMW może ładować auto po zaprogramowaniu w tańszej taryfie energetycznej. Samochody elektryczne wyposażono w podstawowej wersji w ładowarki przenośne do energetyki 230V. Dla BMW ładowanie szybkie odbywa się prądem stałym do wartości 112 A, wysokim napięciem, Nissan w początkowej fazie ładowania pobiera ponad 400 A. Prąd maleje w trakcie ładowania. Atrakcyjny i nowatorski design wyróżnia auto BMW, między innymi zastosowano zupełnie inny sposób otwierania drzwi tylnych. W wyposażeniu BMW , zwraca uwagę znakomita czytelność kamery cofania, na centralnym wyświetlaczu TFT. Zastosowanie wszelkich systemów bezpieczeństwa we wszystkich autach elektrycznych, poprawia komfort i ułatwia obsługę aut, Każdy samochód elektryczny korzysta z tzw, rekuperacji t.j. odzysku energii elektrycznej w czasie powolnego podjazdu do skrzyżowań oraz przy hamowaniu. Prowadzenie auta elektrycznego jest wyjątkowo proste. Dodatkowo komputer BMW, posiada funkcję skróconej instrukcji obsługi z umieszczonymi podpowiedziami na temat sposobu obsługi i wyboru ładowania. Programowanie w komputerze jest wyjątkowo czytelne i łatwe. Przypomnę tutaj, że BMW i3 należy do klasy premium.
wnętrze Renault Fluence |
Podczas testów nie miałem żadnych zastrzeżeń do właściwości aut. Dynamika i moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika, jest niesamowita. Przyjemność prowadzenia ogromna.
W moim porównaniu na pierwszej pozycji, stawiam
Nissana Leaf, drugie miejsce
BMW i3, trzecie Renault Fluence. O takiej kolejności zdecydowanie przeważył zasięg z jednego naładowania baterii oraz krótki czas ładowania. Przez 45 minu postoju pod stacją Nissana przy Puławskiej, ładowanie baterii dawało 85 % stanu baterii. Zasięg Nissana z bateriami najnowszej generacji został przedłużony do 250 km. Renault Fluence niestety został wycofany ze sprzedaży w Europie z powodu niskiego zainteresowania przez odbiorców. Nissan ma również najniższą cenę zakupu w salonach autoryzowanych Nissana. Uważam, że samochody z nowoczesnymi silnikami elektrycznymi i hybrydowe oferowane w kraju, będą cieszyły się coraz większym popytem. Potrzebne są niestety rozwiązania systemowe, wprowadzenie preferencyjnych ulg podatkowych i mniejszych stawek ubezpieczeniowych dla ekologicznych samochodów przyszłości. Postuluję również do producentów o wykonanie rozwiązań technicznych w celu unifikacji ładowarek stacji szybkiego uzupełniania energii w pakietach zasilania aut elektrycznych. Przodującym krajem, pod względem nowych rejestracji, jest aktualnie Holandia, natomiast Niemcy sprzedają najwięcej aut elektrycznych i hybrydowych. Ekologia ma również znaczenie przy dopuszczeniu do ruchu w centrach i starych dzielnicach wielu miast u naszych zachodnich sąsiadów. Podstawowe zalety wszystkich aut elektrycznych: oszczędności w codziennym użytkowaniu, średni koszt załadowania baterii na 100 km wynosi 7,46 PLN, ciche wnętrze, brak wydzielania spalin, czysta i prosta obsługa systemu przyłączania do ładowarek. Aktualnie większość stacji, na terenie kraju, nie pobiera opłat za powszechne korzystanie z ładowania pakietów baterii napędowych. Ładowarki znajdują się najczęściej w dużych galeriach handlowych oraz przed
salonami firmowymi.
www.renaultwarszawa.pl www.zaborowski.com.pl grzegorzto@op.pl
Instruktorzy z www.albar.krakow.pl to świetni fachowcy, którym warto zaufać w zakresie przygotowania do egzaminu na prawo jazdy. Polecam!
OdpowiedzUsuń