Nowa Toyota Prius 122KM

Nowa Toyota Prius 122KM
TOYOTA PRIUS 2016

sobota, 21 listopada 2015

Mitsubishi Outlander PHEV-test drogowy hybrydowego auta 4 x 4


Testowałem nowe auto hybrydowe Mitsubishi Outlander PHEV
W dniach 13 - 18 listopada wykonywałem jazdy próbne hybrydowym autem Mitsubishi Outlander PHEV. Pojazd należący do klasy premium, znakomicie wyposażony i wygodny z
obszernym wnętrzem oraz ogromnym bagażnikiem, spełnił wszelkie moje oczekiwania pod względem użytkowym, do pracy i podróżowania turystycznego. 
Perfekcja japońskiego producenta jest tutaj
widoczna w każdym szczególe. Główne cechy
tej przemyślanej konstrukcji, to przede wszystkim bezpieczeństwo i wygoda kierującego oraz pasażerów. Elegancja, szyk  oraz intuicyjna, łatwa obsługa samochodu,
zaskakuje od razu od pierwszego kontaktu z Outlanderem. Ogromne znaczenie ma także ekonomiczna jazda z wykorzystaniem dwóch silników elektrycznych, każdy o mocy 82 KM. Rewelacyjnie pracująca automatyczna skrzynia biegów, dopełnia listę zalet hybrydy. Jazda z udziałem silników elektrycznych oraz benzynowego 2,0  121 KM realizowana jest w trzech
trybach.      Oba silniki elektryczne przedni i tylny, zasilane są z pakietu baterii litowo-jonowych o napięciu 300 V.  W szeregowym trybie jazdy auto zużywa 1,9 l paliwa na 100 km. Potwierdziłem w czasie jazdy na odcinku ponad 85 km jednorazowej trasy. Samochód terenowy jest produkowany w Japonii. Określony został jako auto elektryczne, wspomagane silnikiem spalinowym, nowoczesnej konstrukcji. Dla podwyższenia komfortu użytkowników, konstruktorzy wprowadzili we wnętrzu, elektryczne ogrzewanie z możliwością zdalnego sterowania oraz programowania czasowego. Ogrzewanie tego  rodzaju, posiada możliwości
wykorzystania w trybie pracy z silnikiem elektrycznym, przy wyłączonym spalinowym.
Z nowości wprowadzonych do wyposażenia, znajdujemy również  system audio z 9 głośnikami zaprojektowany i wykonany przez firmę Rockford Corporation. System ma głośnik subbasowy wmontowany w przestrzeni bagażowej auta.
Przyspieszenie 0-100 km/godz. osiąga w 11 sek. należy dodać, że masa własna 1810 kg jest znacznie większa od innych pojazdów popularnych z napędem 4 x 4. Outlander jest pierwszym samochodem hybrydowym z napędem 4 x 4, posiadającym funkcję Plug In, Możliwość bezpłatnego doładowania z wielu miejsc na terenie miast Polski, zachęca do taniej codziennej eksploatacji, na dojazdy do pracy. Dynamika i  bardzo cicha praca napędów to dodatkowe zalety auta. 
Baterie można również ładować przy pomocy zasilacza z własnej, domowej instalacji o parametrach  16 A 230 V. Ładowanie jest wtedy znacznie wolniejsze i wymaga kilkugodzinnego podłączenia do sieci elektrycznej. Sprawdziłem w garażu galerii handlowej, podczas wykonywania zakupów, nieodpłatnie można załadować energię na ok. 30 km jazdy w trybie elektrycznym. Istnieją również szybkie ładowarki, dostępne bezpłatnie i ładowanie 0,5 godzinne pozwala naładować baterie do 80% napełnienia.
Na fotografiach obok przedstawiam wygląd zespołu napędowego z przodu, gdzie znajduje się silnik benzynowy i hybryda elektryczna. Silnik tylny pracujący niezależnie, umieszczony jest pod podłogą bagażnika. Konstrukcja auta pozwala na świadomy wybór trybu jazdy oraz sygnalizuje jak wykorzystywana jest energia, pochodząca z baterii. Po każdym odcinku trasy zaświecane są wskaźniki /listki/ pokazujące efekty jazdy. Więcej listków zielonej rośliny, jazda była bardziej ekonomiczna. Testowanie na trasach ok 500 km, wykazało świetnie warunki potrzebne do osiągnięcia maksymalnej ekonomii użytkowania Outlandera. Potwierdziła się również teoria o perfekcji i precyzji techniki hybrydowej, połączonej z umiejętnościami kierującego,
 daje najlepsze efekty w osiągnięciu minimalnego zużycia paliwa. Należy podkreślić, nie był to pierwszy samochód hybrydowy, użytkowany przeze mnie. Doświadczenia z poprzednich testów, Toyoty i Lexusa, pozwoliły mi w pełni uzyskać deklarowane minimalne zużycie paliwa poniżej 2 litrów na 100 km. W ciągu całego testu starałem się głownie korzystać z jazdy w trybie szeregowym i często ładować baterie z bezpłatnych źródeł, dostępnych w mieście ładowarek elektrycznych. Należy pamiętać, że auta typu Plug In,
wymagają również czasami tankowania paliwa płynnego. Nowością w technice hybrydowej Outlandera jest jego unikalny napęd na cztery koła, możliwość zblokowania 4 x 4 na stałe, ułatwiają poruszanie się auta w bardzo trudnym terenie. Nie należy oczywiście oczekiwać wtedy największych oszczędności, jeżdżąc w terenie przy małych prędkościach. Dla osiągnięcia dużych prędkości autostradowych, ponad 120 km/godz, samochód porusza się w trybie równoległym, moc zostaje podwyższona przez samoczynne załączenie silnika spalinowego, taka sama funkcja pracy, uruchamiana   jest przy dynamicznym wyprzedzaniu lub podjeżdżaniu pod wzniesienie. Większość funkcji nowoczesnej hybrydy Mitsubishi Outlander PHEV, załącza moduł kontroli dynamiki S-AWC, ułatwiając intuicyjne kierowanie pojazdem. Nowoczesna hybryda Mitsubishi, jest autem zbudowanym od podstaw, należącym do klasy SUV-premium. Konstrukcja tego auta jest bardziej zbliżona do samochodów elektrycznych niż spalinowych.  

  cdn.              grzegorzto@op.pl    +  www.mitcar.pl  +       www.mitsubishi.pl 



czwartek, 5 listopada 2015

KIA Ceed GT Line z najnowszym silnikiem 1,0 120 KM 3-cylindrowym

3 listopada skorzystałem z możliwości przeprowadzenia jazdy testowej autem KIA Ceed 1,0 120KM z silnikiem 3-cyl.

Nowoczesna jednostka napędowa okazała się dynamiczna i precyzyjna, zastosowana 6-biegowa skrzynia biegów i bardzo dobre sprzęgło oraz turbodoładowanie to wielkie atuty samochodu.

Moje uznanie wzbudziło również eleganckie wyposażenie wnętrza oraz designerski pakiet upiększający. Pakiet zawierał: 1. światła do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu, wykonane w technice led-owej. 2. Elementy wewnętrzne z materiałów w kolorze czerni fortepianowej. 3. tapicerka dwukolorowa z pikowanymi szarymi wstawkami, podsufitka czarna 4. nakładki na pedały wykonane z aluminium 

5. Sportowe zderzaki,  jak w wersji GT 6. Dwie końcówki
chromowane,  układu wydechowego, tłumik końcowy ma poprzeczne ustawienie pod podłogą auta. Dźwięk wydechu jest "rasowy", uzyskany dzięki modernizacji.
7. Aluminowe obręcze kół z niskoprofilowymi oponami o
średnicy 17 ".8. Zewnętrzne, lakierowane nakładki progowe. 
      Bogaty jest również katalog dodatkowego wyposażenia nowoczesnej Kii Ceed.  Np. dla wersji M obszerny pakiet komfort o wartości 2500 PLN, ma wszystkie niezbędne elementy do klimatyzacji dwustrefowej z filtrem przeciwpyłkowym oraz skórzane wykończenie dźwigni zmiany biegów i skórzaną wieloczynnościową kierownicę. Na kierownicy znajdują się regulacje do tempomatu i systemu audio. W tym zestawie są także chromowane ramki klamek wewnętrznych oraz przycisk dźwigni hamulca ręcznego. 
Bardzo przystępna jest cena /2000 PLN/ nawigacji satelitarnej z nieodpłatną 7-mio letnią obsługą aktualizacji map. Dla dopełnienia wszystkich systemów bezpieczeństwa, oferowany jest pakiet technologiczny, o wartości 4000 PLN, zawierający asystenta samoczynnego parkowania, moduł hamulca elektrycznego postojowego oraz wspomaganie ruszania pod wzniesienia. W tym zestawie są również nawiewy dla pasażerów tylnych siedzeń.  


  organizer KIA Ceed GT Line

            grzegorzto@op.pl
            daniel.dmoch@carservis.pl        
            sebastian.stalka@carservis.pl

wtorek, 3 listopada 2015

Nowa Kia CEED GT Line z silnikiem 1,0 120KM

Jeździłem Nową Kią Ceed w usportowionej wersji z  bogatym wyposażeniem i pakietem stylistycznym GT Line.

Skorzystałem z uprzejmości doradców Carserwisu, Panów Daniela D. oraz Sebastiana S. i wykonałem test drogowy najnowszym autem produkcji KIA. Jazdę próbną rozłożyłem na dwie części, wieczorny test
w okolicach Warszawy, łącznie ze sprawdzeniem autostradowym oraz jazdę po mieście w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego. Moje spostrzeżenia są dosyć wnikliwe, porównuję nowy model z użytkowanym przeze mnie samochodem o takiej samej mocy silnika z pierwszej generacji Ceed-a. Zauważyłem znaczne zmiany stylistyczne oraz generalną zmianę układu napędowego.
Dotychczasowe silniki wstawiane do Ceed-a są nadal stosowane. W tym udanym egzemplarzu, jest całkiem nowa jednostka 120 KM o pojemności 1,0 i trzy-cylindrowej konstrukcji, turbodoładowana.
Główne elementy stylizacyjne GT Line to dołożone upiększenia chromowane w karoserii, nowe eleganckie wzory felg z lekkich stopów, karoseria zyskała dodatkową szybkę przed bocznymi lusterkami oraz światła ledowe do jazdy dziennej, podobne do kostek lodu. Model GT Line, konfigurowany jest w dwóch wersjach silnikowych z nowym 1,0 120KM i 1,6 CRDI 136 KM. Wnętrze jest również zmodernizowane, można określić, jest to inne nowe auto. 
Modernizację przeszła deska rozdzielcza, panel multimedialny, wyświetlacze TFT do nawigacji i mediów. Zastosowane materiały wykończeniowe są w bardzo porządnym gatunku, elegancji dodaje fragment z tzw. czernią fortepianową. Większość przycisków i pokręteł obsługuje się intuicyjnie. Nie potrzeba studiować obszernej instrukcji obsługi auta. Dodatkowym atutem jest siedmioletnia gwarancja fabryczna i siedmioletnia, nieodpłatna, obsługa aktualizacji map, nawigacji satelitarnej. Czynności ustawienia nawigacji w dotykowym wyświetlaczu są łatwe i czytelne. Samochód uzyskał bardzo skuteczne oświetlenie zewnętrzne, modne ledowe światła do
 jazdy dziennej oraz długie tunelowe reflektory przednie. Widoczność
z fotela kierowcy jest bardzo dobra i dzięki nowemu systemowi wspomagania elektrycznego kierownicy, parkowanie łatwiejsze. Wspomaganie kierownicy pracuje w trzech trybach, ustawianych z koła kierowniczego. KIA Ceed GT Line to bezpieczne i eleganckie auto. Nowy silnik osiąga 171 Nm przy 1500 obr/min, prędkość maksymalną 190 km/godz. Zastosowana 6-biegowa skrzynia manualna
pracuje precyzyjnie i pewnie. Do nowych elementów pakietu GT wprowadzono też aluminiowe nakładki pedałów sprzęgła, hamulca i gazu. Lewa strona ma również podparcie, przypominające rajdowe wyposażenie samochodu sportowego. Dla podkreślenia charakteru sportowego, układ wydechowy ma
dwie rury z chromowanymi końcówkami, również dźwięk wydechu jest "podrasowiony" na wzór aut sportowych.
Oświetlenie ledowe Kii ma funkcję doświetlania zakrętów, ułatwiającą poruszanie się w słabo oświetlonych, ciemnych  łukach drogi. Funkcjonalny organizer oraz dojazdowe koło zapasowe stanowią podstawowe wyposażenie samochodu.        cdn.

grzegorzto@op.pl   daniel.dmoch@carservis.pl  sebastian.stalka@carservis.pl        www.carserwis.pl  







 


piątek, 30 października 2015

DS 5 Citroen luksusowy i elegancki na 60-lecie powstania modelu DS wersja limitowana.



Citroenem DS5 podróżowałem 29 października. Limitowana wersja na 60-lecie wznowionej wersji DS, wyróżnia się eleganckim i precyzyjnie wysmakowanym wnętrzem.   

Uporządkowana kabina, zachwycająco dobre
materiały i intuicyjne umieszczenie regulacji
urządzeń oraz sterowniki szyb, nawigacji, nagłośnienia, na najwyższym poziomie.
Obsługa wszelkich pokręteł i przycisków doskonale opisana i czytelna. Kierowca jest
informowany o podstawowych procedurach przy uruchomieniu auta, sterowanie fotela kierowcy wykonywane jest elektrycznie. Pozycja przy kierownicy wygodna i zapewniająca doskonałą widoczność. Lusterka zewnętrzne duże i składane elektrycznie przy wyłączaniu zapłonu samochodu. Auto z silnikiem 2,0 e-HDI o mocy 150 KM, bardzo dobrze wyposażone w wersji limitowanej ma szklany dach z elektrycznie sterowanymi żaluzjami, na kołąch 18 calowych prezentuje się wytwornie i prowadzi bardzo statecznie. W kabinie panuje cisza i przy prędkościach podróżnych ok. 110 km/godz. znakomicie tłumi wszelkie drgania i niedoskonałości jezdni. Precyzja i bezpieczeństwo to podstawowe zalety wyposażenia auta.
Znakomite własności jezdne zachęcają do długich podróży, wygodny i obszerny bagażnik dopełnia możliwości wykorzystania Citroena.   Czytelna i łatwa w obsłudze jest część multimedialna, duży dotykowy ekran TFT, także sterowanie z koła kierownicy, umożliwiają podstawowe regulacje. Nowością jest wysuwany ekran z przestrzennym wyświetlaniem prędkości oraz ustawienia tempomatu.

 
Nowy Citroen ma wiele elementów chromowanych, zewnętrznych i w środku. Bardzo przydatna jest dodatkowa szybka, przed lusterkami bocznymi. W połączeniu ze skutecznie wskazującą kamerą cofania, ułatwiają zajmowanie miejsca parkingowego.  Limitowana edycja tego modelu charakteryzuje się bardzo wygodną, skórzaną
tapicerką oraz skórzanymi elementami na boczkach drzwi. Oczywiście skórzane pokrycie posiada kierownica i drążek zmiany biegów. Jeździłem samochodem w kolorze białym perłowym, modnym wśród nowych aut. Katalog akcesoriów bogato prezentuje siedem rodzajów skóry na pokrycia siedzeń, kolory i struktury bardzo eleganckie. Do wyboru jest 8 wzorów felg z lekkich stopów o średnicach od 16 do  19 cali.
Poniżej przedstawiam fragmenty wnętrza i elementy ciekawego
Citroena DS5 . Wykonane w technice ledowej oświetlenie limitowanej wersji  elegancko podkreślają sylwetkę samochodu i zapewniają bardzo dobrą widoczność w nocy.

                                grzegorzto@op.pl    + boguslaw.jacak@citroen.com     
                                                                  firmowy-pulawska@citroen.com 



wtorek, 27 października 2015

Samochody elektryczne dostępne do jazdy testowej


silnik Nissana Leaf
Nissan Leaf
zespół napędowy BMW
BMW i3

                              wnętrze BMW i3
W ostatnim czasie miałem okazję testować trzy samochody elektryczne, udostępnione do jazdy w Warszawie.     Modele Nissana i Renault, posiadały luksusowo wyposażone wnętrze, wygodne i przestronne. Charakterystyczną wspólną cechą jest w pełni automatyczna skrzynia biegów przełączana, dla Renault tradycyjną dźwignią,  dla  Nissana małym manipulatorem pomiędzy przednimi siedzeniami. Natomiast BMW ma sterowanie skrzyni przy kierownicy. Każdy z tych samochodów może być nieodpłatnie ładowany  z publicznie dostępnych stacji oraz z sieci domowej 230V.
    Instalacja domowa w przypadku BMW może ładować auto po zaprogramowaniu w tańszej taryfie energetycznej. Samochody elektryczne wyposażono w podstawowej wersji w ładowarki przenośne do energetyki 230V. Dla BMW ładowanie szybkie odbywa się prądem stałym do wartości 112 A, wysokim napięciem,  Nissan w początkowej fazie ładowania pobiera ponad 400 A. Prąd maleje w trakcie ładowania.  Atrakcyjny i nowatorski design wyróżnia auto BMW, między innymi zastosowano zupełnie inny sposób otwierania drzwi tylnych. W wyposażeniu BMW , zwraca uwagę znakomita czytelność kamery cofania, na   centralnym wyświetlaczu TFT.   Zastosowanie wszelkich systemów bezpieczeństwa we wszystkich autach elektrycznych, poprawia komfort i ułatwia obsługę aut, Każdy samochód elektryczny korzysta z tzw, rekuperacji t.j. odzysku energii elektrycznej w czasie powolnego podjazdu do skrzyżowań oraz przy hamowaniu. Prowadzenie auta elektrycznego jest wyjątkowo proste. Dodatkowo komputer BMW, posiada funkcję skróconej instrukcji obsługi z umieszczonymi podpowiedziami na temat sposobu obsługi i wyboru  ładowania.  Programowanie w komputerze jest wyjątkowo czytelne i łatwe.  Przypomnę tutaj, że BMW i3 należy do klasy premium.                     
wnętrze Renault Fluence
 Podczas testów nie miałem żadnych zastrzeżeń do właściwości aut. Dynamika i moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika, jest niesamowita. Przyjemność prowadzenia ogromna.
  W moim porównaniu na pierwszej pozycji, stawiam
Nissana Leaf, drugie miejsce 
BMW i3, trzecie Renault Fluence. O takiej kolejności zdecydowanie przeważył zasięg z jednego naładowania baterii oraz krótki czas ładowania. Przez 45 minu postoju pod stacją Nissana przy Puławskiej, ładowanie baterii dawało 85 % stanu baterii. Zasięg Nissana z bateriami najnowszej generacji został przedłużony do 250 km.   Renault Fluence niestety został wycofany ze sprzedaży w Europie z powodu niskiego zainteresowania przez odbiorców. Nissan ma również najniższą cenę zakupu w salonach autoryzowanych Nissana. Uważam, że samochody z nowoczesnymi silnikami elektrycznymi i hybrydowe oferowane w kraju, będą cieszyły się coraz większym popytem. Potrzebne są niestety rozwiązania systemowe, wprowadzenie preferencyjnych ulg podatkowych i mniejszych stawek ubezpieczeniowych dla ekologicznych samochodów przyszłości. Postuluję również do producentów o wykonanie rozwiązań technicznych w celu unifikacji ładowarek stacji szybkiego uzupełniania energii w pakietach zasilania aut elektrycznych. Przodującym krajem, pod względem nowych rejestracji, jest aktualnie Holandia, natomiast  Niemcy sprzedają najwięcej aut elektrycznych i hybrydowych. Ekologia ma również znaczenie przy dopuszczeniu do ruchu w centrach i starych dzielnicach wielu miast u naszych zachodnich sąsiadów. Podstawowe zalety wszystkich aut elektrycznych: oszczędności w codziennym użytkowaniu, średni koszt załadowania baterii na 100 km wynosi 7,46 PLN, ciche wnętrze, brak wydzielania spalin, czysta i prosta  obsługa systemu przyłączania do ładowarek. Aktualnie większość stacji, na terenie kraju,  nie pobiera opłat za powszechne korzystanie z ładowania pakietów baterii napędowych. Ładowarki znajdują się najczęściej w dużych galeriach handlowych oraz przed 
salonami firmowymi.
        www.renaultwarszawa.pl    www.zaborowski.com.pl        grzegorzto@op.pl
                                                
         
     

wtorek, 20 października 2015

Mitsubishi Outlander premiera modelu 2016

 
Skrót z imprezy premierowej nowego Outlandera, Sobienie Królewskie 1.10.2015

1 października w Ośrodku Szkoleniowym w Sobieniach Królewskich,
odbyła się Ogólnopolska Premiera najnowszego modelu Outlandera
Mitsubishi. Perfekcyjnie zorganizowana impreza, zawierająca elementy rywalizacji uczestników związanych z wykonywaniem zadań zręcznościowych i konkursów na czas, precyzyjnie mierzony przez instruktorów. Prezentacja poprzedzona została szkoleniem i częścią teoretyczną, przekazującą szczegóły techniczne nowego auta. Jednym z zadań konkursowych była właśnie ocena wykazująca różnice w designie karoserii, wnętrza
 i charakter nowych elementów dekoracyjnych. Większość uczestników szkolenia poważnie zaangażowała się w udział w imprezie. Zaskakująco wypadły testy zręcznościowe i konkurencje obsługowe. Wykonanie zadania wymiany koła w czasie ok. 2 minut, daje wynik wręcz niespotykany. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się tzw. jazdy testowe, wyjazd w teren przeprowadzono w dwóch grupach, licznych i przypadkowo dobranych. Model na rok 2016, produkowany w japońskich zakładach Okazaki, sprzedawany jest w Polsce od października 2015,
 dwie wersje silnikowe 2,0 l ze 150 KM mocy oraz diesel 2,2 l również 150 KM.
     Auto osiąga przyspieszenie w 10,6 sek. do 100 km/h. Motor z symbolem MIVTEC, to całkowicie nowa jednostka napędowa, przeprojektowano również skrzynię biegów, automatyczną CVT.


Najwięcej zmian w nowym modelu,dotyczy stylizacji nadwozia i wnętrza. Samochód zyskał więcej chromowanych elementów ozdobnych, przeprojektowany został kokpit i zmieniona kierownica. Do wykończenia wnętrza zastosowano miękkie materiały tapicerskie oraz podsufitkę. Kształt foteli oraz wyciszenie kabiny jest doskonałe. Wyciszenie zostało uzyskane przez zamontowanie grubszych szyb drzwi tylnych oraz lepsze uszczelnienie okien i komory silnika. Najbardziej charakterystyczne zmiany w karoserii, to nowy kształt, agresywnego pasa przedniego i zderzaka, dolne części drzwi otrzymały listwę ozdobną chromowaną. nowy jest również pas tylny i światła wykonane w technice LED-owej. W zakresie bezpieczeństwa auto ma dodatkowe systemy ostrzegania przed skutkami kolizji oraz system utrzymania trakcji. Znakomite funkcje to przełączenie napędu na 4 koła oraz możliwość blokowania na stałe 4 WD. Nowa jest też elektronika nawigacji i łączności oraz system audio.
                                                grzegorzto@op.pl            Outlander 2016